lördag 28 december 2013

Första julkampanjen!

Marknadsföringen har inte varit min starkaste gren. En julkampanj borde ju vara en självklar grej, men det är först i år som jag lyckats få till den. Men när jag insåg att jag faktiskt skulle få ut min nya bok före jul, lade jag in en extra växel för att också få ut ett par nyhetsbrev före jul.

Så den 4 december gick det första nyhetsbrevet ut, med nya boken Att ge ut en bok - så gjorde jag! som dragplåster: Jul- och introduktionspris 125 kr (ord. pris 139 kr). Och även julpriser på mina övriga böcker.

Nyhetsbrevets dragplåster: "Att ge ut en bok - så gjorde jag!"
I Joomlas administrationsgränssnitt går det att följa upp hur många som öppnat nyhetsbrevet. När jag skickade ut mitt första nyhetsbrev i maj, inför utgivningen av Fri från rädsla, fri från sorg, var öppningsfrekvensen 27 procent unika öppnade. Nu var den 24 procent, och trots att antalet klick på länkar i nyhetsbrevet inte var särskilt högt kom det ett antal beställningar, både av nya boken och de andra.

En orsak till att jag inte marknadsför så hårt är att jag inte vill trötta ut förlagets kunder och vänner. Så varje gång jag skickar ut något vill jag att budskapet ska upplevas som värdefullt. När jag skickade ut mitt andra nyhetsbrev före jul var rubriken "Julrabatt på alla böcker och cd" - och dessutom fram till den 10 januari. Öppningsfrekvensen var nu lite lägre (21 procent), och så även klicken och beställningarna.

Jag har inte stor erfarenhet av nyhetsbrev än så länge, så om öppnings- och klickfrekvensen är bra eller dålig jämfört med vad jag borde förvänta mig vet jag inte - men jag känner mig ändå nöjd. Inte bara för att ett antal beställningar faktiskt ramlat in på alla mina böcker, utan för att jag börjar skaffa mig erfarenhet av nyhetsbrev.

Det jag inte är nöjd med är dock Joomlas nyhetsbrevsfunktion. Visst är det bra att det går att följa upp öppnings- och klickfrekvens. Men det är svårt att designa nyhetsbreven så att de blir snygga i alla plattformar och webbläsare. Planen är därför att börja använda en annan tjänst till våren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar