Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterat september 2013.
Ett vanligt misstag bland oss som ger ut sin första bok är att vara helt och hållet inriktade på att få boken klar: lycklig skicka manuset till tryck, korka upp champagnen när den färdiga boken kommer från tryckeriet – och sedan hoppas att den säljer sig av själv.
Men inget säljer sig av självt. Inget!
När jag hörde detta på kursen i bokutgivning förra året bestämde jag mig för att inte göra misstaget att tro det. Och eftersom marknadsföring för mig med en knapp budget inte handlar om att lägga pengar på annonser och annat, började jag målmedvetet samla på mig namn och e-postadresser på personer som liksom jag brinner för själva saken: att få ut mindfulness i skolans värld.
Sedan jag fick den färdiga boken i min hand har jag gjort vad jag kunnat för att sprida nyheten om den i mitt nätverk på ett par hundra personer. Dessutom har jag fått draghjälp från både Lärarfortbildning AB, som är arrangör för mina mindfulnesskurser, och från Ola Schenströms Mindfulnesscenter.se, som jag också samarbetar med. Det är hos Ola jag fått min mindfulnessutbildning och även han tycker att skolan och barnen behöver mindfulness, så han har bidragit med ett uppskattande förord i boken.
Och nu droppar förhandsbeställningarna in, både i mejl och från den nya förlagshemsidans beställningsformulär. Hittills har ca 100 böcker beställts. Det låter kanske inte mycket, men varje beställning är resultatet av ett beslut och en prioritering hos varje enskild bokköpare – och det finns inget som säger att en endaste person utanför den egna familjen och trogna vänkretsen ska fatta ett sådant beslut. Särskilt inte från ett helt nybildat förlag som de potentiella bokköparna inte känner till.
Så för mig är 100 beställningar fantastiskt! Nu gäller det att de som har beställt boken tycker att den är bra. Om de tycker det kommer de att rekommendera den till andra, och marknadsföringen kommer att ske utan att jag behöver dra i alla trådar – och jag kommer att känna det som att boken säljer sig själv.
Det är en bild jag gillar att måla upp framför sina ögon. Dags att börjat planera för första upplagans andra tryckning, helt enkelt!
---------------------------
Anm. Mindfulnesskurser och föreläsningar håller jag numera i egen regi, se min konsulthemsida: Peter Fowelin Dialog & Ledarskap (www.fowelin.com).
Vill du skriva och ge ut en bok? Eller har du redan gjort det och undrar hur du ska få den att sälja? Min blogg föddes 2010 när idén om Dana Förlag uppstod och när jag började skriva min bok "Mindfulness i klassrummet". Här hittar du de mest lästa inläggen från 2010-12, uppdaterade i september 2013. Och därefter aktuella erfarenheter, boktips och nyheter från Dana Förlag (www.danaforlag.se).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar