Inlägget publicerat första gången våren 2010, uppdaterat september 2013.
En fördel med att ge ut en bok på egen hand, i stället för på ett etablerat förlag, är att jag påverkar hela kedjan själv. (Man kan i och för sig lika gärna vända på det och säga att det är en nackdel; att man är så illa tvungen att hålla i hela kedjan själv.)
I mitt manus finns en del utmaningar när det gäller kapitlens uppläggning och form: Hur ska rutorna med tips för läsaren se ut, vilka illustrationer behövs och vilka behövs inte (illustrationer är dyra!). Och hur ska instruktionerna i bokens övningar utformas på ett tydligt sätt? Och så vidare. Därför är det mycket värt att redan på ett tidigt stadium se formen, så att jag kan ha den i åtanke när jag skriver.
Och det kan jag göra nu! Efter ett provkapitel har min formgivare Anders och jag kommit överens om vad han ska göra:
Layout 130-150 sidor.
Hitta och göra i ordning 10 kapitelstartbilder.
Textredigera vid behov.
Redaktionellt arbete (plocka fram viktiga saker i texten, skapa ev. grafik, korrektursväng m.m.).
Förslag till omslag, baksida m.m.
Uppskattad tidsåtgång: 5 arbetsdagar. Paketpris 20 000 kr exkl. moms.
Det kommer att innebära att formgivning vid sidan av tryckningen blir den största utgiftsposten för boken. Jag hoppas och tror att det kommer att var värt varje krona.
Vill du skriva och ge ut en bok? Eller har du redan gjort det och undrar hur du ska få den att sälja? Min blogg föddes 2010 när idén om Dana Förlag uppstod och när jag började skriva min bok "Mindfulness i klassrummet". Här hittar du de mest lästa inläggen från 2010-12, uppdaterade i september 2013. Och därefter aktuella erfarenheter, boktips och nyheter från Dana Förlag (www.danaforlag.se).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar