Inlägget publicerat första gången hösten 2011, uppdaterat september 2013.
Nej, något stöd från Kulturrådet fick jag inte. Men jag tröstar mig med att september varit den bästa försäljningsmånaden hittills, i alla fall när det gäller försäljningen via i nätbokhandeln.
Nu är det ju inte några stora volymer det handlar om: i september drygt 50 exemplar. Men för mig, som tycker att varje sålt exemplar över de ursprungliga 200 exemplaren som jag planerade att trycka är en framgång, finns mycket att glädjas åt när den totala försäljningen nu närmar sig 500 exemplar efter ett drygt halvår.
Sammanlagt står nätbokhandeln för ungefär en tredjedel av bokens försäljning hittills, så de flesta böckerna har jag sålt via min egen förlagshemsida, till biblioteken (ca 40 ex.) eller på kurser och föreläsningar. Försäljningen via bokklubben Bokfokus, som jag hoppades en del på, är inte mer än något tiotal exemplar. Den målgruppen var troligen för bred.
En av lärdomarna hittills är att det är viktigt att hitta rätt marknadsföringskanaler till bokens målgrupp, i mitt fall pedagoger från förskola till vuxenutbildning, men också mindfulnessinstruktörer och andra eldsjälar. Vilka de kanalerna är går inte att veta på förhand, så det är bara att pröva sig fram och samla erfarenheter. På torsdag kommer Lärarnas Tidning, som når över 200 000 pedagoger i skolans värld. Jag har en liten eftertextannons i tidningen. Det blir intressant att se vad den har för effekt.
Vill du skriva och ge ut en bok? Eller har du redan gjort det och undrar hur du ska få den att sälja? Min blogg föddes 2010 när idén om Dana Förlag uppstod och när jag började skriva min bok "Mindfulness i klassrummet". Här hittar du de mest lästa inläggen från 2010-12, uppdaterade i september 2013. Och därefter aktuella erfarenheter, boktips och nyheter från Dana Förlag (www.danaforlag.se).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar