onsdag 11 september 2013

Alla betalar för sig – utom Norge

Inlägget publicerat första gången våren 2012, uppdaterad september 2013.

Från april till och med december har jag skickat flera hundra fakturor. Av dem har hittills alla fakturor utom en (1) betalats – och syndaren kommer från Norge.

Jag bestämde mig tidigt för att inte begära förskottsbetalning för böckerna, utan att leverera bok och faktura i samma brev. Folk som läser mindfulnessböcker är ärligt folk, tänkte jag. Och det har ju visat sig stämma.

Ett skäl till att jag valde den strategin är att jag vill lita på folk; livet blir mycket roligare då. Ett annat att jag tror att fler böcker beställs om det är enkelt att beställa.

Om jag kommer att kunna fortsätta så här när förlaget växer vet jag inte. En del bokbeställare har varit sena med betalningen, men efter ett eller två vänliga påminnelsemejl har pengarna till slut droppat in. (Utom i Norgefallet ...) Jag hoppas att jag inte måste börja trassla med påminnelseavgifter och inkasso, utan att jag kan fortsätta att se mitt förlag som en del av förtroendebranschen, där en god relation med läsaren är mer värd än en eller annan utebliven betalning. – Men norrmännen får hädanefter finna sig i att betala i förväg!

För övrigt fick jag till slut brevvågen från Posten, strax före jul. Plötsligt fanns det en kampanjvåg att skicka, trots att kundtjänst tidigare sagt att om jag inte fått någon våg berodde det på att de var slut. All heder åt tjejen i kundtjänst som till slut engagerade sig.

----------------------
Anm. Fortfarande efter ett par år är erfarenheterna av faktureringen goda. Det har hänt några gånger att jag fått lägga på en påminnelseavgift när betalningen dröjt, men mycket värre än så har det inte varit. Efter att ett par kunder dröjde väldigt länge, trots påminnelsebrev har jag dock tagit kontakt med Prioritet Inkasso för att skapa rutiner för att i framtiden kunna hantera obetalda fakturor. Vid beställningar från Danmark, Finland och Norge brukar jag dock oftast begära förskottsbetalning numera, även därför att portokostnaderna dit är högre.

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas du skojar om det där med att du nu drar alla norrmän över en kam?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så till vida att jag är en stor Norgevän ... Men jag har insett att jag behöver ta betalt i förväg för beställningar utanför Sverige, om det så är från Norge, Danmark, Finland eller något annat land.

      Radera