onsdag 11 september 2013

Formgivningspaket

Inlägget publicerat första gången våren 2010, uppdaterat september 2013.

En fördel med att ge ut en bok på egen hand, i stället för på ett etablerat förlag, är att jag påverkar hela kedjan själv. (Man kan i och för sig lika gärna vända på det och säga att det är en nackdel; att man är så illa tvungen att hålla i hela kedjan själv.)

I mitt manus finns en del utmaningar när det gäller kapitlens uppläggning och form: Hur ska rutorna med tips för läsaren se ut, vilka illustrationer behövs och vilka behövs inte (illustrationer är dyra!). Och hur ska instruktionerna i bokens övningar utformas på ett tydligt sätt? Och så vidare. Därför är det mycket värt att redan på ett tidigt stadium se formen, så att jag kan ha den i åtanke när jag skriver.

Och det kan jag göra nu! Efter ett provkapitel har min formgivare Anders och jag kommit överens om vad han ska göra:
Layout 130-150 sidor.
Hitta och göra i ordning 10 kapitelstartbilder.
Textredigera vid behov.
Redaktionellt arbete (plocka fram viktiga saker i texten, skapa ev. grafik, korrektursväng m.m.).
Förslag till omslag, baksida m.m.
Uppskattad tidsåtgång: 5 arbetsdagar. Paketpris 20 000 kr exkl. moms.

Det kommer att innebära att formgivning vid sidan av tryckningen blir den största utgiftsposten för boken. Jag hoppas och tror att det kommer att var värt varje krona.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar