onsdag 11 september 2013

ISBN-nummer och EAN-kod

Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterat september 2013.

Hur många böcker kommer jag att ge ut framöver? Den frågan fick jag anledning att fundera över när jag beställde ISBN-nummer för ett par veckor sedan.

Alla böcker som ges ut i dag har ett unikt ISBN-nr. Det är en förutsättning för att de ska kunna säljas i handeln. Det är mycket enkelt att beställa ISBN-nr till sin bok. Hos ISBN-centralen på Kungliga Biblioteket (www.kb.se/isbn-centralen/isbn) finns ett formulär, och när man fyller i det kommer snabbt ett svarsmejl med det antal ISBN-nr som man har behov av. Jag kom fram till 3–10 titlar de närmaste 2– 3-åren, så nu har jag en liten lista med nummer att beta av. Känns nästan uppfordrande – men också lite häftigt att det finns en siffersträng i numret som är unikt för just Dana Förlag.

I går slog det mig att jag också behöver en streckkod (EAN-kod). Också den behövs för att boken ska kunna säljas i handeln. Kungliga Biblioteket har en informationssida om streckkoder (www.kb.se/isbn-centralen/streckkodsmarkning), men själva koden får man inte via KB. Så hur gör man då?

Jag skickade frågan till min kursledare Göran Fagerström på Bokverket (www.bokverket.com). ”Det finns diverse gratisprogram på nätet för att generera en streckkod, men de är inte helt lättanvända”, svarade han. Sedan tipsade han om ett företag som gör jobbet för 175 kr: Gyllene Snittet (www.snittet.se).

Skönt, tänkte jag, och skickade snabbt en beställning – och redan i dag kom koden i form av eps-fil. Nu kan vi slutföra formgivningen av bokomslaget, för EAN-koden ska placeras på baksidan av min bok.

För övrigt ser jag nu också att GS1 Sverige, som administrerar streckkodssystemet, tipsar om leverantörer av streckkoder på sin webbplats: www.gs1.se/GS1-i-praktiken/Streckkodsmarka-forpackningar/Streckkodsleverantorer/. På nätet finns alltid hjälp att få.

----------------
Anm. Här finns även en gratistjänst på nätet där man kan skapa EAN-koder: www.terryburton.co.uk/barcodewriter/generator/.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar