onsdag 11 september 2013

Sommarsummering

Inlägget publicerat första gången sommaren 2011, uppdaterat september 2013.

I går blev vår lilla radhushall belamrad av 500 böcker i 16 små kartonger: nytrycket av Mindfulness i klassrummet. Tryckkostnaden är cirka 20 kr per bok, totalt cirka 11 000 kr inklusive 6 procent moms och frakt från tryckeriet i Danmark.

Hittills har boken sålts i cirka 325 exemplar. Drygt 100 ex har jag skänkt bort, de flesta till lärare och skolor som har hjälpt mig att ta fram boken eller bidragit på annat sätt. Så nu var det hög tid att trycka nytt.

Den som ger ut en bok på egen hand säljer som sagt inte i deckarupplagor. Men med tanke på att jag från början var osäker på om jag skulle våga trycka så många som 500 ex. är jag mer än nöjd med försäljningen.

Av de sålda böckerna har ett par hundra böcker sålts via min förlagshemsida, medan ungefär femtio sålts via min distributör Stjärndistribution, främst till nätbokhandeln. Några tiotal böcker har jag sålt på kurser eller kontant mot kvitto. Försäljningen till BTJ tickar på så smått, hittills knappt 20 böcker. Och i dag packar jag 30 böcker som köpts av bokklubben Bokfokus, en bokklubb med inriktning på psykologi och hälsa som tidigare hette Natur och Kultur Direkt.

Intäkterna då? Jag har inte räknat samman dem, men kostnaderna för tryck och formgivning är i alla fall täckta.

En lärdom är att inkomsten per bok varierar kraftigt. En bok som jag säljer kontant, utan portokostnad, tjänar jag drygt 150 kr på om jag räknar bort tryckkostnaden. Förtjänsten på en bok som säljs via nätbokhandeln eller till biblioteken kan i mitt fall bli så låg som cirka 75 kr, och när det gäller bokklubben är den ännu lägre. Det gäller alltså att inte ha för lågt f-pris på sin bok, för då blir förtjänsten försvinnande liten på varje exemplar. Kanske skulle jag vågat sätta ett litet högre f-pris.

När det gäller de böcker jag säljer på egen hand tar både fakturering och packning av varje bok lite tid, och det ska också läggas in i kalkylen.

Summa summarum: Boken säljer bättre än jag räknat med, de som har köpt den gillar den – och jag bidrar till att sprida ett budskap som ligger mig varmt om hjärtat. Dessutom ser det hela ut att ge ett litet plus i bokföringen, och jag tycker inte att jag gjort några större missar eller tagit felaktiga beslut under resans gång. Gott så!

Efter sommaren är det ändå dags att börja tänka kreativt kring marknadsföringen. För vad är det som säger att boken inte skulle kunna sälja ännu bättre till hösten? Det finns flera tusen skolor i Sverige, och varje skola borde ju ha minst ett exemplar, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar