onsdag 11 september 2013

Nyhetsbrev via e-post

Inlägget publicerat första gången hösten 2010, uppdaterat september 2013.

Jag tror att jag sagt det förut, men i så fall säger jag det igen: Att skriva en bok är inte så svårt – det krävs en tydlig bokidé, ett visst hantverkskunnande och sedan en jäkla uthållighet. Det svåra, om man ger ut den på eget förlag, är att ordna allt runt omkring, så att boken också blir upptäckt och såld.

I dag blev jag uppringd av en säljare på Apsis eftersom jag anmält intresse för deras nyhetsbrevstjänster på på deras hemsida (www.apsis.se). För en startavgift på 895 kr och därefter 149 kr i månaden skickas mina nyhetsbrev ut till upp till 500 adressater. Vill jag ha hjälp att göra en designmall kostar det 2 495 kr.

Av deras guider förstår jag att det är mycket att tänka på innan det är dags att trycka på knappen. (För vilken gång i ordningen har jag inte konstaterat det: tryckning, hemsida, distribution osv. osv. Allt kräver research och en massa val och beslut. Som sagt, att skriva boken känns som det mindre jobbet …) Men mycket stöd får man via Apsis: spamtest, bildhantering, automatisk textversion, länk för anmälan och avregistrering, leveransrapport, rapport om vad läsarna klickat på och annan användarstatistik med mera.

Apsis är förstås inte ensamt på marknaden. En av konkurrenterna är MultiNets Epostservice, men det finns säkert många fler.Frågan är väl inte vilken jag ska välja, utan om jag ska välja någon över huvud taget – eller till att börja med skicka nyhetsbrevet via min egen adressbok i Outlook – alldeles ”gratis”, men förmodligen inte särskilt praktiskt i längden.

------------------
Anm. Ett alternativ till de avgiftsbelagda tjänster som nämns ovan är Mailchimp. Via den tjänsten kan man sända nyhetsbrev till 2 000 prenumeranter helt kostnadsfritt, inklusive mallar, rapporter m.m. Detta kan också göras helt gratis från Joomla, som jag använder som publiceringsverktyg. Efter att ha prövat Joomlas nyhetsbrevsfunktion våren 2013 kan jag dock konstatera att ett problem är layouten av nyhetsbrevet: Det var väldigt tidskrävande att göra ett nyhetsbrev som blev snyggt i olika webbläsare och mobilplattformar. Så jag planerar att framöver att testa och utvärdera Mailchimp eller någon avgiftsbelagd tjänst. Priserna för Apsis tjänst gällde 2010, när blogginlägget skrevs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar