onsdag 11 september 2013

Dags att våga sätta slutdatum

Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterat september 2013.

Min första tidsplan – att boken skulle vara skriven och släppt i september – visade sig vara alldeles orealistisk. Utan att ha legat på latsidan, varken med boken eller andra uppdrag och arbetsuppgifter, har det nu gått ytterligare fem månader.


Men nu börjar jag se slutet, och sedan ett par tre månader har jag målet att boken ska vara tryckt i början av april. Preliminärt datum för releasefest är satt till mitten av april. Känns stort.

Läget just nu på skrivfronten är att sista kapitlet är så gott som färdigskrivet och att de övriga kapitlen fått en första korrvända. En andra korrvända gjorde jag i dag. Sista kapitlet blir färdigskrivet under kommande vecka, hoppas jag, vilket innebär att de sista korrvändorna på alla kapitel kan göras inom ett par veckor. (Extern korrläsning kommer jag inte att behöva den här gången.) Därutöver ska förord skrivas av en eller två externa skribenter – ett osäkerhetsmoment.

Mycket annat är också på gång. Omslagsillustrationen är klar, och jag vet i stora drag hur jag vill att hela omslaget ska se ut. Men det är ännu inte formgivet. Förlagets logga är också klar - gjord av mina kreativa vän Göte Franson. Vem annars?

ISBN har jag ansökt om hos Kungliga Biblioteket (www.kb.se/isbn-centralen/isbn/ansokan-forlag-utgivare). Svar ska komma inom några dagar. Jag tror nu också att jag bestämt för mig tryckeri, efter att jag fick ett par offerter för ett par veckor sedan. Jag återkommer till vilket tryckeri jag valt, men kan avslöja att det nu lutar åt digitalt tryck, inte offset. Till min egen förvåning har det visat sig att det digitala trycket kan konkurrera prismässigt. Enligt tryckeriet lönar det sig upp till 2 000 exemplar att välja digitalt i stället för offset! Så stor upplaga ska jag inte trycka.

Webbsidan håller på att växa fram. Nytt möte med Kerstin, min webbformgivare i morgon. Nyhetsbrev kommer jag att kunna skapa från publiceringsverktyget, men formgivning och innehåll av det har jag ännu inte börjat skissa på.

Andra marknadsföringsåtgärder är det också dags att fundera över. Jag har ett rätt stort nätverk i skolans värld, och jag har sammanställt en första e-postlista där jag har lagt in dem. Via Facebook kommer jag att nå fler. Några små annonser i lärarpressen vill jag gärna också ha, men jag har ännu inte kollat vad det kostar.

Distributionsfrågan har jag ännu inte grunnat färdigt på: distribuera på egen hand eller ta hjälp? Lutar just nu åt en kombination – återkommer även i den frågan.

Energin är hög, trots att jag jobbat hårt under ganska lång tid. Stressreaktioner stjäl inte lika mycket energi för mig som tidigare, och det känns som ett litet men ändå viktigt steg i min personliga utveckling. Jag tackar mindfulness för det, och nyvunna insikter i hur jag hanterar min energi. Livet är allt ganska kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar