onsdag 11 september 2013

Tryckkostnader - en jämförelse

Inlägget publicerat första gången våren 2010.

Dag 2 av kursen i bokutgivning. Kunnig kursledare och kreativa, sociala kurskompisar. Inspirationen flödar.

Kursledaren Göran Fagerström redogör för en offert på en bok som han tagit in från några (icke namngivna) offsettryckerier. Upplaga 500 ex. 192 sidor i svart/vitt tryck. Hårda pärmar och fyrfärg på omslaget.

Offerterna från svenska tryckerier varierar mellan 41 000 kr och 25 500 kr! Ett förlag i Baltikum gör samma jobb för 14 200 kr. Per bok innebär det ett spann från 28 kr till 82 per bok, för en helt jämförbar produkt.

På nätet kollar jag sedan hur digitaltyck står sig prismässigt. Jag går in på några hemsidor och fyller i deras formulär för snabbofferter. Priserna ligger i ungefär samma prisspann som offsettryck: cirka 25 000-45 000 kr.

För en mindre upplaga blir digitaltrycket mer konkurrenskraftigt. Digitaltryck för 200 ex kostar i de billigare svenska alternativen jag letar upp cirka 14 000 kr. Vad det kostar att trycka 200 ex på offsettryckerierna vet jag inte, men det jag vet är att man för samma kostnad får 500 ex på offsettryckeriet i Baltikum! Kanske läge att våga språnget över Östersjön …

---------------------------
Anm. Tryckkostnaderna har sjunkit sedan detta inlägg skrevs. Se inlägget med rubriken "Boken till tryck!" om kostnaderna för att trycka min bok "Mindfulness i klassrummet", som trycktes billigt i Danmark.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar