onsdag 11 september 2013

Att prissätta en bok

Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterat september 2013,

Det är ingen dum känsla att skriva in sitt namn i sökmotorerna och sedan se sin bok dyka upp på Adlibris och Bokus.

Intressant är det också att se hur nätbokhandeln prissätter. På Adlibris kostar boken 178 kr och på Bokus 179 kr. På danaforlag.se har jag tänkt ta 175 kr, men fram till den officiella bokreleasen i mitten av april kan den förbeställas för 139 kr. Drygt 30 förhandsbeställningar har än så länge droppat in, främst från mitt eget nätverk av skolfolk och mindfulnessintresserade – och i första hand som ett resultat av mina egna mejlutskick.

Bokens pris baseras på det så kallade f-priset, som är det pris som bokhandeln betalar för boken. Jag har satt f-priset till 125 kr på min bok. Man brukar räkna med att nätbokhandeln numera lägger på ca 40 procent på f-priset, vilket stämmer ganska bra i mitt fall.

En komplikation är att den traditionella, icke nätbaserade bokhandeln lägger på betydligt mer än så. Man brukar räkna med att f-priset är hälften av bokens pris, vilket alltså innebär att min bok kommer att kosta ca 250 kr i en vanlig bokhandel – men konkurrensen från nätbokhandeln gör att priserna pressas även där, med hjälp av studerandepriser och andra rabatter.

Jag räknar inte med någon större försäljning i den traditionella bokhandeln, så jag tycker inte att jag behöver fundera över att jag har ett så lågt pris vid direktförsäljning från min hemsida, även om bokhandeln säkert skulle säga att mitt pris på danaforlag.se är för lågt.

Viktigare för mig är att mitt pris ska ligga på samma nivå som nätbokhandeln. Det bör inte vara märkbart lägre, men heller inte högre.

Och varför just 175 kr och inte 125 kr eller 225 kr? Läromedelsförlag brukar ta ganska bra betalt för den här typen av böcker, så ur den synpunkten skulle jag kunna ta 225 kr. Men jag vill inte att boken ska upplevas som dyr, samtidigt som ett alltför lågt pris riskerar att göra att jag inte kan täcka kostnaderna för tryck och formgivning med mera.

Om jag får igen de kostnaderna är det bra. Jag får nog vara glad om timförtjänsten därutöver – det vill säga mina månader av nedlagd tid för skrivande, redigering, korrläsning med mera – kommer att ligga i samma nivå som under mitt första feriejobb i kiosken på Farstanäsbaden i Södertälje sommaren 1975. Då tjänade jag 7 kr i timmen.

Annorlunda blir det om boken säljer så bra att jag kan trycka en eller ett par upplagor till. Då kan det ekonomiska utfallet bli riktigt hyfsat, även om det ska mycket till för att timpenningen för allt det nedlagda arbetet ska bli god. Men nu är det ju inte timpenningen som driver de flesta av oss författare att skriva böcker …

---------------
Anm. Nätbokhandeln har efterhand höjt priset, trots att f-priset är oförändrat. I september 2013 kostar boken 194 kr hos Adlibris och Bokus 191 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar