onsdag 11 september 2013

Böcker om bokutgivning

Inlägget publicerat första gången våren 2012, uppdaterad september 2013.

Boktipset #4. Böcker, och även kurser, om skrivande finns det gott om. ”Jag håller också på med en bok”, har många av mina kompisar sagt de senaste åren. Men de etablerade förlagen ger ut allt färre titlar – så vad göra? Ge ut boken själv, förstås.

Men trots det finns inte så många böcker om bokutgivning. I min bokhylla finns två stycken: Ge ut på eget förlag av Olle Vejde och Att göra sin egen bok av Krister Gidlund. En nyutgiven bok har jag ännu inte kikat på: Lyckas med bokutgivning av Sölve Dahlgren, Ann Ljungberg och Lars Rambe.

Olle Vejdes bok ser verkligen egenutgiven ut, i negativ bemärkelse: amatörmässig typografi och trist omslag och inbindning. Men den är innehållsrik och matnyttig, så skaffa den om du vill fördjupa dina kunskaper om det som jag bara berört kortfattat och ytligt i min blogg. Därtill finns ett par kapitel om hur man väljer företagsform för sitt förlag – om man nu inte ska nöja sig med så kallad hobbyverksamhet – samt ett avsnitt om bokföring, deklaration och annat matnyttigt.

Även Krister Gidlunds Att göra sin egen bok vänder sig till amatörförfattare, men hans bok är allt annat än amatörmässig. Krister Gidlund (1943–2010) var en av grundarna till Gidlunds förlag och i boken ger han bland annat en värdefull, om än inte alltid uppmuntrande bild av hur förlagsvärlden fungerar. Men boken innehåller trots sitt lilla format mycket mer än så, bland annat ett konkret exempel på hur han själv producerat en bok i liten upplaga i ordbehandlingsprogrammet Word och en vanlig laserskrivare.

Utöver dessa böcker finns det bloggar om skrivande och bokutgivning, och de har jag inte ambitionen att hålla reda. Min blogg är en av dem, och planen är att den ska bli mer än så. Den ska bli en blok – en blogg i bokform. Utgivare? Dana Förlag, förstås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar