onsdag 11 september 2013

Skaffa en skrivcoach!

Inlägget publicerat första gången våren 2010, uppdaterat september 2013.

Jag har två manus som jag kommit långt med, typ hälften. Det ena, skönlitterära manuset har tagit två år att få halvfärdigt. Det andra, en fackbok, har tagit två månader. Inte svårt att gissa vilken bok som blir färdig först... Men heller inte svårt att gissa vilken bok som ligger närmast mitt hjärta.

Att skriva en fackbok är inte så knepigt för mig som alltid skrivit sakprosa. Att skriva skönlitterärt har dock varit en spännande, underbar utmaning. Sedan i somras har jag hjälp av en skrivcoach: Annelie Salminen - poet, skrivarpedagog och kulturklurare (www.anneliesalminen.se). Det finns säkert många bra skrivcoacher. Jag kollade inte upp det så noga utan valde Annelie på känsla, efter att ha kollat ett par tre hemsidor. Det var ett bra val för mig!

I synnerhet om man inte är helt van som författare - eller om man som jag ger sig in i en ny genre - tror jag att det är nödvändigt med en skrivcoach av något slag. Det är bra att låta vänner läsa ens texter, men det blir en helt annan stuns i responsen från en skrivcoach.

--------------------
Anm. Efterhand har jag gjort fler erfarenheter, bland annat en härligt och oförutsägbart kreativ skrivarkurs under en vecka, ledd av poeten Bob Hansson och skrivarpedagogen Tove Folkesson. Hösten 2014 planerar jag att tillsammans med en kollega hålla en kurs på Kreta med titeln ”Skriv och måla ditt liv”. Information kommer på www.danaforlag.se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar