onsdag 11 september 2013

Lärdomar från marknadsföringen

Inlägget publicerat första gången hösten 2011, uppdaterat september 2013.

I november har Mindfulness i klassrummet funnits på redaktionell plats i både Pedagogiska Magasinet och Lärarnas Tidning, var och en med en upplaga på drygt 220 000 exemplar till Lärarförbundets medlemmar. Dessutom hade jag i oktober en liten eftertextannons i storleken 41x70 mm för 2 730 kr + moms i Lärarnas Tidning.

Jag ser det som ett slags slutpunkt på de marknadsföringsaktiviteter som följt på bokutgivningen i april. Målet har varit att sprida kännedom om boken för bokens största målgrupp: lärare och pedagoger i skola och förskola. Då är dessa två publikationer centrala: Lärarnas Tidning är Sveriges största tidning för pedagoger och lärare och Pedagogiska Magasinet är, som jag ser det, Sveriges viktigaste och mest seriösa pedagogiska tidskrift.

Därmed har drygt 200 000 pedagoger haft en chans att upptäcka att boken finns på marknaden. Genom LäroMedia Bokhandels nyhetsbrev (www.laromedia.se), där min bok var med i september, har ännu många fler i skolans värld nåtts av budskapet. Ekonomiska resurser att pumpa ut budskapet i annonser har jag inte, så med tanke på det är jag nöjd med hur jag nått ut.

Exponeringen i LäroMedias nyhetsbrev var mycket bra. I Lärarnas Tidning var boken endast omnämnd som ett lästips i en nyhetsartikel om mindfulness, så mest gläds jag åt den ganska långa recensionen i Pedagogiska Magasinet. ”En bok att använda” var recensionens rubrik, och sedan följde en uppskattande text om både mindfulness som metod och av min bok:

”Många av våra elever är i dag splittrade, stressade och har dålig självkänsla, vilket i hög grad påverkar studier och samvaron med andra människor. Peter Fowelin har genom sin bok Mindfulness i klassrummet gett oss verktyg att hantera det med. (---) Genom att eleverna lär sig mindfulness får de ett konkret verktyg för att själva få kontroll på sina känslor och lära sig lyssna på kroppen och psyket. Peter Fowelins bok är precis som han själv skriver inte bara till för att läsas, utan för att den ska användas. Varje kapitel börjar med teoretiska utgångspunkter i mindfulness och följs sedan av exempel på tydliga övningar i olika åldrar.”

Vad innebär då detta för bokförsäljningen? Det intressanta svaret är: Inte mycket. I alla fall inte på kort sikt – för beställningarna har inte precis översköljt mig de senaste veckorna. Vad det beror på är svårt att veta: Kanske känner eldsjälarna redan till min bok och har skaffat den. Eller så har lärare inte tid och energi att skaffa böcker så här mot slutet av terminen. Bäst var effekten av LäroMedias nyhetsbrev tidigare i höstas.

Visst hade jag hoppats på en ny försäljningstopp som en följd av de senaste veckornas annons och artiklar. Men å andra sidan är det ju alltid så här när man säljer sina tjänster eller produkter: Det går aldrig i förväg veta vilka ansträngningar som ger resultat. Det enda man kan utgå ifrån är att det gäller att gneta på, för om man inte anstränger sig, finns överhuvudtaget ingen chans till framgång.

I mitt fall är en överraskande lärdom av marknadsföringsaktiviteterna sedan utgivningen i april att så många exemplar av boken sålts till mindfulnessinstruktörer med flera som är professionellt verksamma gentemot även andra än lärare. När det gäller dem har budskapet om boken inte i första hand spridits via tidningar och annonser, utan i första hand via personliga kontakter, nätverk och nyhetsbrev. Och det har varit billigt i kronor räknat, men å andra sidan kostat i form av nedlagd tid.

Det ska bli spännande att följa bokens fortsatta liv på marknaden: Kommer den att finna många nya läsare eller har eldsjälarna nu fångat in den, så att de som tillkommer endast är en liten skara nyfikna eller mindfulness-nyfrälsta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar