onsdag 11 september 2013

Bokutgivningstjänster på nätet

Inlägget publicerat första gången våren 2010. Faktauppgifter uppdaterade hösten 2013.

Söker man på nätet hittar man många som vill erbjuda print on demand eller annat stöd för bokutgivning: Vulkan, Books on demand, Mandatus, Bokutgivning.se med flera. Sökträffarna är många. Som vanligt.


En del verkar mest inriktade på att ge ut lite mer påkostade fotoalbum. Dem sorterar jag genast bort. Andra erbjuder sig att både trycka och sätta sitt mer eller mindre kända förlagsnamn på boken. Det är jag heller inte intresserad av; det är ju ett eget förlag jag vill starta. Alltså: många känner sig kallade. Men få kommer att bli utvalda för närmare granskning. Som vanligt.


Jag upptäcker att det är ett antal frågeställningar som jag behöver tänka igenom: Vill jag ha hjälp att formge boken, att marknadsföra den, att sälja den, att distribuera? Och så vidare ... Och så kostnaderna, förstås. De måste jämföras. Tur att boken ännu inte är färdigskriven, för det här kommer att ta lite tid. Som vanligt.


Skicka mig gärna tips på företag eller tjänster som du känner till eller som har gott rykte. Lite hjälp skadar aldrig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar