onsdag 11 september 2013

Bokdistributionen - den besvärliga?

Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterad september 2013.

Min vän sa i april för ett år sedan: ”Peter, ge inte ut boken på eget förlag. Du kommer bli tokig på att skicka böcker kors och tvärs, tro mig.” Och jag såg mig själv stå och paketera bok på bok på bok, alltmedan hyllorna fortsatte att bågna av osålda böcker.

Sedan dess har frågan gnagt: Ska jag ta hjälp med distributionen? Så för ett par veckor sedan fick jag tipset från en bekant: ”Ta kontakt med Stjärndistribution (www.sdist.se). De distribuerar min meditations-cd. Det funkar jättebra och kostar inte mer än par hundra kronor i månaden.”

Så i går pratade jag med dem. De berättade att för att kunna sälja boken till nätbokhandeln och till övrig bokhandel ska boken registreras hos Bokrondellen (www.bokrondellen.se). När en bok sedan beställs hos Adlibris eller en annan nätbokhandel går beställningen vidare till Stjärndistribution, som då omgående skickar den till Adlibris. På det sättet kan nätbokhandeln leverera snabbt till kund utan att ha ett eget lager. Vill man sälja sina böcker i nätbokhandeln måste man alltså alltid vara stand by.

För denna service tar Stjärndistribution cirka 250 kr/månad + ett distributionsarvode på 15 procent av bokens så kallade f-pris + 5 kr per plocktillfälle. Utöver detta marknadsför Stjärndistribution boken via nyhetsbrev till bokhandeln.

Jag tycker att det låter lockande. Och fortfarande har jag möjlighet att också sälja boken direkt till kund via min hemsida. Det är kanske inte där de flesta böckerna kommer att säljas, men då kan jag ha direktkontakt med en del av dem som köper boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar