onsdag 11 september 2013

Fallgropar om formatet

Inlägget publicerat första gången våren 2010, uppdaterat september 2013.

Hur stor ska boken vara, i millimeter på bredden och höjden? När man gör snabbofferter på nätet hos digitaltryckerierna är A5 (148 x 210 mm) ett vanligt val. (Den färdiga boken blir då 146 x 206 mm, om jag förstått det rätt.) Det är betydligt billigare att trycka A5 än ett större format, som A4.

För mig finns ingen anledning att fundera över ett större format än A5, så jag har spontant gjort det valet utan att fundera närmre över de exakta måtten. Men under kursen om bokutgivning fick vi titta på ett antal böcker med olika format.

”Jag tycker att A5-format är ett tidskriftsformat, inte ett bokformat”, sade Göran,vår kursledare. Han föreslog oss att i stället välja exempelvis 135 x 210 mm, det vill säga ett lite smalare och högre format.

Nu plockar jag fram ett antal böcker ur bokhyllan och mäter med linjalen. Det är inte många centimeter som skiljer åt det ena eller andra hållet, men intrycket varierar ändå påtagligt mellan böcker i olika format. Jag hittar flera böcker i A5, och tycker att det formatet signalerar arbetsbok eller bruksbok, utan finess.

Till slut hittar jag en bok som är riktigt tilltalande, där papperets exakta mått är 137 x 203 mm. Nu vet jag vad jag ska föreslå Anders, min formgivare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar