onsdag 11 september 2013

Print on demand med Publit

Inlägget publicerat första gången våren 2012. Faktauppgifter uppdaterade hösten 2013.

Bokutgivningstjänster #4. Jag har en kompis som gett ut en bok på Publit.se. ”Jag gillade verkligen deras koncept”, säger han. Och supporten från dem var alltid snabb och alert både per mejl och telefon, tillägger han.


Boken var en roman och upplagan blev någonstans mellan 100 och 200 exemplar under ett par års tid. Det kan låta lite, men romaner och diktsamlingar är svåra att marknadsföra; inte alls så ”lätta” som min fackbok, som har en tydlig målgrupp och praktiskt nyttosyfte.


”När en bok beställs trycker vi och distribuerar boken inom fem arbetsdagar”, skriver Publit på sin webbplats. Det är praktiskt om man inte vet om boken kommer att sälja i 50 eller 500 exemplar. Ingen vill väl ha flera hyllmeter osålda böcker i bokhyllan ...


Publit har en grundavgift på 495 kr exkl. moms. för att publicera en titel. Om boken är på 200 sidor kostar det därutöver 69 kr per styck att trycka den. Om du sätter f-priset 125 kr på boken, behåller således Publit 69 kr, inklusive distributionskostnaden. De resterande 56 kronorna är din förtjänst som författare. Eftersom varje bok bara trycks när det finns en beställning på den, finns inga lagerkostnader eller andra fasta kostnader.


Som jämförelse betalade jag cirka 20 kr per styck för tryckningen av min bok "Mindfulness i klassrummet", men hade jag bara tryckt 100 exemplar på mitt tryckeri hade styckkostnaden blivit betydligt högre. Och dessutom stod jag där med risken att en del av min upplaga på 500 exemplar skulle förbli osåld. Utöver tryckkostnaden tillkommer mina distributionskostnader på 25-30 kronor per bok, vilket innebär att kostnaden per bok hos Publit inte är så mycket högre, trots lägre risk.


Självklart kan man också be Publit trycka exempelvis 50 exemplar av boken för egen försäljning (då får man även lite rabatt på styckpriset). Om man sedan säljer dem på egen hand för 175 kr tjänar man ytterligare 50 kr per bok vid f-priset 125 kr.


Men, påpekar min bokutgivande vän, hur man än vrider och vänder på det kommer man inte ifrån den svåra biten om man vill tjäna pengar på sin bok: marknadsföringen . Den kan inte ens den mest prisvärda print on demand-tjänst lösa.


----------------------------
Anm. Om print on demand på Wikipedia (september 2013): ”Print on demand-systemet uppkom när den digitala trycktekniken började nå samma kvalitet som tidigare konventionell. Metoden innebär att förlaget inte har några kostnader för lagerhållning, eftersom böckerna trycks först då det kommer in en beställning till förlaget. De som ger ut böcker i den formen är ofta även enskilda personer, föreningar och motsvarande. De verk som ges ut är då ofta sådana som de traditionella förlagen inte anser vara kommersiellt intressanta. Ofta levererar författaren färdiga och tryckbara texter/illustrationer samt ger ut verket på eget förlag. Så små upplagor som en enda bok kan framställas.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar