onsdag 11 september 2013

Joomla eller Wordpress!

Inlägget publicerat första gången hösten 2010, uppdaterat september 2013.

Bloggen är bra. Facebook också – jag publicerar mina blogginlägg även där. Och gårdagens rop på hjälp ledde till kommentarer på Facebook som gjort mig betydligt klokare. Hoppas jag.

”Titta på Wordpress, föreslår jag. Lättanvänt och det finns hur mycket mallar som helst”, skriver Pia Flodquist, med lång erfarenhet av att jobba med webbverktyg på Metamatrix (www.metamatrix.se).

Min misstanke att de olika publiceringsverktygen inte är så lättanvända bekräftas av Lena, också hon IT-proffs. Hon har kollat in Joomla, Drupal och Wordpress och tycker inget av dem är särskilt lättanvänt.

Sedan kom Kerstin med ett hoppfullt tillrop: ”Jag har under några år gjort hemsidor åt diverse föreningar i Joomla. Om man inte ska ha en massa konstigheter är det bara att ladda ner och använda färdiga mallar, finns massor! Jag gillar öppenheten med Joomla eftersom det är öppen kod och finns mycket gratis att dela. De webhotell jag använt tillhandahåller installationsservice av Joomla och de databaser man behöver. Jag är definitivt inte programmerare men har i alla fall lyckats förändra designen så att den passar mina behov.”

Mest överraskande är att det som tidigare kändes som ett stort berg, nu känns kul. Jag blir helt enkelt sugen på att kolla in Wordpress och Joomla för att kunna börja snickra ihop förlagets hemsida, i all anspråkslöshet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar