onsdag 11 september 2013

Ny förlagshemsida

Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterat september 2013.

Nu är förlagets hemsida, i ny fräsch kostym, publicerad och testad i Explorer, Firefox, Safari och Google Chrome. Därmed betraktar jag den som lanserad!

Webbverktyget blev Joomla och nu har jag börjat göra de första erfarenheterna av dess administrationsgränssnitt – under överinseende av Kerstin Melin (www.kerstinmelin.com), som snickrat ihop sidan.

Snickrat och snickrat, förresten: Det är ett kvalificerat jobb att göra en hemsida, både grafiskt och funktionalitetsmässigt. Kerstin har gjort det med både noggrannhet och känsla.

Ett viktigt val har gällt beställningsfunktionen: Ska det gå att beställa böckerna direkt från www.danaforlag.se eller ej? Ett tag var jag till och med inne på att ha en särskild webbshop.

Till slut fastnade jag för att ha en ganska enkel beställningssida med ett formulär som besökaren kan fylla i. Då går ett mejl till en av mina mejladresser och jag postar boken så snabbt jag bara kan. En mer ambitiös webbshop kan bli aktuell i framtiden, med fler titlar i sortimentet.

Det beslutet blir också avhängigt av var de flesta av böckerna kommer att beställas: från min hemsida, från nätbokhandeln eller på de kurser och seminarier som jag håller? Och kommer några böcker överhuvudtaget att säljas över disk i den traditionella bokhandeln? Många spännande frågor finns det …

Du hittar hemsidan här: www.danaforlag.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar