onsdag 11 september 2013

Papper till bokens inlaga

Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterat september 2013.

Det drar ihop sig. För ett par timmar sedan fick jag hela bokmanuset i pdf-form. Morgondagen kan ägnas åt en sista korrläsning.

Därefter ska pdf-filen iväg till tryckeriet, och nu har jag slutligen bestämt mig för digitaltryck på ScandinavianBook (www.scandinavianbook.se). Till syvende och sist vägde deras konkurrenskraftiga priser tungt, kombinerat med en rekommendation från en person jag litar på.

Under dagen har jag brottats med valet av papper till boksidorna. Det borde ju inte vara så svårt, för ScandinavianBook har valt ut fem papperssorter som alla ska fungera bra för trycksaker. Alla fem är förstås miljömärkta. Två är vita och tre är lite gultonade.

De två vita faller bort, för det är inte behagligt att läsa boktext på helt vitt papper. Tre kvar, således: 70 g eller 100 g Munken Print Cream samt 80 g Munken Print Classic Cream. Både Print Cream och Print Classic Cream är obestrukna och framtagna speciellt för boktryck. Jag tror att båda papperen är utmärkta, och det handlar inte om vilket av dem som passar bäst i en bok av mitt slag.

Vad det handlar om för mig är vikten: 70, 80 eller 100 g. Jag tror nämligen att min bok, som är på 180 sidor, kommer att väga ungefär 250 g. Väger den under 250 g kostar det 24 kr i porto att skicka den till kund, väger den över 250 g kostar det 36 kr.

En skillnad på 12 kr per bok och 500 postade exemplar innebär 6 000 kr, så valet har betydelse. Och samtidigt vill jag ju inte välja ett för lätt och tunt papper, som känns sladdrigt eller där trycket slår igenom. Vanligt kopieringspapper, som jag upplever som ganska tunt och sladdrigt, brukar visst oftast vara på 80 g, så det lutar åt att jag väljer 100 g, trots att boken då kommer att bli tyngre. I morgon ska jag ta ett snack med tryckeriet och se var beslutet landar.

I boken Första hjälpen i typografi av Willberg & Forssman utgiven av Bokförlaget Arena finns ett utmärkt kapitel som visar hur bilder och olika typsnitt tar sig ut på olika typer av papper.

Mer om pappersegenskaper finns förstås också att läsa på nätet, bland annat på Munken-tillverkaren Arctic Papers webbplats: www.arcticpaper.com/sv/Arctic-Paper/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar