onsdag 11 september 2013

Bubbelpåsar, etikettskrivare och portopyssel

Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterat september 2013.

Rutiner har oförtjänt dåligt rykte: Jag prisar min lyckliga stjärna för att jag snabbt skaffade mig rutiner för bokutskicken. Så här gör jag.

1. Emballage. Bubbelpåsar kostar pengar, men med det nätta format min bok har fungerar de enklaste, vita bubbelpåsarna. Kostnad: ca 2,50 kr per påse och bok.

2. Adressetiketter. Jag har skaffat en enkel, USB-ansluten etikettskrivare för ca 500 kr som skriver snygga etiketter med förlagets logga. Kostnad: ca 0,50 kr för två etiketter på varje bokpaket (exkl. kostnaden för själva skrivaren).

3. Fakturor. Än så länge skriver jag fakturorna manuellt utifrån de beställningar som kommer från beställningsformuläret på förlagets hemsida. För varje bokbeställning tar fakturan cirka fem minuter att skriva, om beställaren lämnat fullständiga uppgifter … Sedan skriver jag ut tre ex. av fakturorna: 1 ex. till kunden, 1 ex. till bokföringen och 1 ex. till fakturapärmen. I pärmen har jag en flik för betalda fakturor och en flik för obetalda – praktiskt för uppföljningen av betalningarna. Jag litar på att mina läsare betalar när de fått boken, och än så länge verkar det funka. Kostnad: Ja, vad kostar tre A4-papper och lite skrivarbläck?

4. Portokostnad. En bok i bubbelpåse med bifogad faktura väger under 250 g. Med ekonomiporto kostar det 22 kr, med ordinarie porto 24 kr. Vanligtvis väljer jag ekonomiporto och ännu har ingen klagat på att leveransen tar för lång tid.

Det här innebär att mina material- och portokostnader för att skicka en bok är cirka 25 kr. Kunden betalar inte mer än 19 kr per bok i frakt- och portokostnader, vilket innebär att jag ”förlorar” 6 kr per bokleverans. Anledningen är att jag inte vill att det ska upplevas som dyrt att beställa direkt från mig jämfört med från nätbokhandeln.

Hur länge orkar jag hålla på med detta pyssel? Inte vet jag – men än så länge är motivationen hög. Det är oändligt mycket roligare att se vem som har gjort beställningarna och att få en och annan läsarkommentar än att bara läsa en årlig försäljningsrapport från ett förlag! (Jag skrev läroböcker för ett par av de stora förlagen på 90-talet, så jag kan jämföra.)

Om antalet beställningar plötsligt ökar, blir det förstås mer pyssel. Men jag hoppas att jag då kommer att betrakta det som ett angenämt problem – och hittar rutiner som funkar för en lite större förlagskostym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar