onsdag 11 september 2013

Ett omslag växer fram

Inlägget publicerat första gången våren 2011, uppdaterat september 2013.

Några goda ostar, salami, nybakad baguette och ett par öl – och vips växer ett omslag fram tillsammans med Göte. Vi börjar med att gå igenom ett fotogalleri: Vackra naturbilder, men ingen som riktigt funkar med omslagets text, som jag bestämde mig för redan i höstas (se ett tidigare inlägg med rubriken Omslaget).

Sedan plockar Göte fram papper, penslar och vattenfärg, och jag låter en jazzplatta snurra i cd-spelaren. ”Vad gillar du för bilder?” frågar Göte. ”Hmm”, säger jag och tvekar en stund. ”Jag har alltid gillat naturmotiv. De har ofta ett lugn som jag tycker passar med mindfulness. Jag tar en promenad med hunden, så får du lite lugn att skissa på något”, säger jag.

Och när jag kommer tillbaka sitter Göte böjd över papperet och låter gracila grässtrån växa fram på papperet. Det är som om stråna böjer sig för en svag vind, luftigt och lätt i en liten tuva.

Vi skannar bilden och klistrar in den i ett worddokument tillsammans med omslagets text. Bara ett utkast än så länge, men vi ser att det funkar. Underbart!

Finliret får vänta, för en uppvärmd bastu väntar på oss. Vi fyller ett par stora flaskor med kallt vatten, plockar fram handdukar och traskar de femtio meterna till bostadsrättsföreningens gemensamhetslokal. Sämre kvällsnöje kan man ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar