onsdag 11 september 2013

Summering av ett års försäljning

Inlägget nedan publicerades första gången våren 2012 och är det sista inlägget från bloggen "En resa mot ett eget förlag", som skrevs 2010-12 och som skildrade min skrivprocess och skapandet av Dana Förlag. Alla inlägg som har publicerats i september 2013 är hämtade från denna blogg - nu i uppdaterad och aktualiserad form. Bloggen börjar med inlägget längst ner, som har rubriken "En resa mot ett eget förlag".

Nyligen hörde jag en av våra etablerade förläggare berätta att böcker får allt kortare livslängd, typ ett år eller så – sedan säljer de inte längre. Nu har det gått ett år sedan jag släppte Mindfulness i klassrummet och hittills har cirka 675 exemplar sålts, varav 350 från min webbplats danaforlag.se och 230 via nätbokhandeln. Resten på kurser och via andra kanaler.

I början såldes boken mest via förlagshemsidan, men efterhand har andelen böcker som säljs via nätbokhandeln ökat. Det är inte förvånande med tanke på att jag det senaste halvåret inte marknadsfört boken aktivt via utskick eller annonser. Att boken sålt ändå beror förhoppningsvis på att de som har skaffat den tidigare talat väl om den och tipsat andra om den.

Jag inser också att jag måste bli mer aktiv framöver, för den senaste månaden har försäljningen sjunkit ordentligt. Snart dags för ett proffsigt nyhetsbrev, alltså! 

Förläggaren från Stora Förlaget som sa att en bok bara säljer ett år har jag inte lust att bry mig om. Han har säkert rätt om man ger ut böcker med bästsäljarambitioner där framgångsfaktorn stavas slagkraftig medieexponering. Men om man ger ut böcker som fyller ett behov och som håller över tid, är det bara att kämpa på och tro på sin bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar